Dimitar Anakiev
VODIČ ZA PISANJE TANKI: SANĐUIĆI (31)
Američka pesnikinja i slikarka Džoan Emerih u svom “Vodiču za pisanje tanki” (ovde predstavljenom) lepo opisuje principe imažizma koje mnogi Amerikanci koriste kada pišu japanske forme. Medjutim, japanska poezija iako metaforična bazirana je u ritmu kao svojem osnovnom sredstvu, a baš primarnost ritma se gubi kada se japanskoj poeziji prilazi isključivo imažistički. Ritam je neposredno i arhaičko poetsko sredstvo blisko narodu, doj je pristup poeziji iz slike posredna i intelektualnija metoda. (Može li se zamisliti jednostavnija metoda pisanja pesama od brojanja na prstima?) Forsiranje imažizma ide dotle da se koristi kao sredstvo kultulne dominacije američke nad japanskom kulturom i čak tako daleko da se engleski jezik proglašava nedekvatnim za iskonski ritam od 5 i 7 slogova japanske poezije uprkos tome što su mnogi poznati pesnici iz Amerike i Engleske pisali svoju japansku poeziju u striktnih 5 i 7 slogova – na primer dva izuzetna autora: amerikanac Ričard Rajt i britanac Džems Kerkap.
Insistiranje na “slobodnoj formi” (“slobodnoj od čega?” pitao bi Miljković) i imažizmu ima za svoju posledicu isključivanje apstraktnih tema (tzv. “velikih tema”) i usredjenjenost na teme koje pripadaju fizičkom svetu. Zato je danas američka tanka i haiku poezija isključivo “privatna” i njen “javni glas” praktično ne postoji. Po tome se ona razlikuje od japanske i evropske tanka i haiku poezije u kojima se slobodno peva o društvenim temama, raspravlja o ideologiji, filozofskom principima i slično. Ovakvo pevanje, koje ne bazira u slici već u ritmu i reči, je moguće jedino ako za svoju osnovnu tehniku uzme ritam a ne sliku. Dosledno “sanđuići” tehnici (tehnika 31 sloga) po kojoj je tanka poznata (put 31 sloga je put tanke koga se drži kađin-pesnik tanke, a put 17 slogova je put haikua, njega se drži haiđin, pesnik haikua) piše svoje tanke poznati britanski pesnik Džejms Kerkap. Jedino što je potrebno raditi prilikom upotrebe sanđuići tehnike je na prstima brojati slogove svojih stihova u najčešće 5,7,5,7,7 (ili nekoj sličnoj kombinaciji koja daje 31 stih). U sanđići tehnici je tehnika pisanja putem pivota suvišna.
Sledeće tanke uzete su iz ciklusa Džejmsa Kerkapa posvećenih “internacionalizmu”:
Hrist je Jevrejin,
auto je japanski,
kuskus alžirski,
vaša demokratija
je po poreklu grčka.
Džejms Kerkap, preveo: Dimitar Anakiev
Brazilska kafa,
sat iz Švajcarske, košulja
iz Indije --
radio je korejski
letujete u Turskoj.
Džejms Kerkap, preveo: Dimitar Anakiev
Antirasista
nije ko zagovara
jednakost rasa:
ljudska rasa je jedna
i tako treba reći.
Džejms Kerkap, preveo: Dimitar Anakiev
Primećujemo, da sanđuići tehnika, za razliku od imažističke tehnike pivota, voli pravopis i interpunkcije. Ako imate šta da kažete onda brojite slogove do 31, ako biste radije ćutali i crtali rečima onda je imažizam za vas prikladnija tehnika.
Ni komentarjev:
Objavite komentar