petek, 9. marec 2012

VODIČ ZA PISANJE TANKE: PIVOT

Džoan Emerih

VODIČ ZA PISANJE TANKE: TEHNIKA PIVOTA

Tanka, lirsko petostišje poreklom iz Japana brzo postaje popularno na engleskom govornom području. Kao i haiku, njen kraći rodjak, tanka je obično bazirana u konkretnim slikama ali je takođe prožeta lirikom i intimnošću koja proizilazi iz direktnog izražavanja osećanja a takodje i implikacija, sugestija i nijansi. Estetika tanke je široka i sveobuhvatna i bilo koja tema može postati predmetom njenog pevanja. Evo, kako bi ukratko izgledali prvi koraci u pisanju tanke:


1.Prisetite se jednostavnih slika koju su ostavile utisak na vas i koje zbog nečega pamtite: opišite u dva-tri stiha šta ste konkretno videli, pipnuli, namirisali ili čuli. Dajem primer iz moje pesme:

neka čaplja pilji u mene
ja uzvraćam pogled


2.Napišite kako ste se osećali ili o čemu ste razmišljali u trenutku kada ste doživeli sliku, ili možda čak i kasnije kada ste imali vremena da razmišljate o dogadjaju.

U slučaju pesničkog dogadja kojeg ovde opisujem razmišljala sam o tome koliko često gledam i fotografišem čaplje. Učinilo mi se je da su čaplje deo mojeg životnog odredjenja. Moj poetski instikt uhvatio se je za reč “odredjenje” i znala sam da u rukama imam ključ za stihove koji slede.

3.Opiši u dva tri stiha te misli i osećanja:

pitajući se godinama
šta bi mogao biti
odredjenje mog života

4.Saberi sada sve stihove u petostišje:

neka čaplja pilji u mene
ja uzvraćam pogled
pitajući se godinama
šta bi moglo biti
odredjenje mog života

5.Razmotrite mogućnost da treći stih učinite stožerom pesme (t.z. “pivot”) a to znači da je taj stih svojim značenjem upućen na gornja dva stiha jednako kao i na donja dva i da ta dvostruka veza središnjeg stiha funkcioniše takodje gramatički. Na primer u pomenutoj mojoj pesmi:


pitajući se godinama
šta bi moglo biti
odredjenje mog života
neka čaplja pilji u mene
ja uzvraćam pogled

i ako želite da testirate “pivot stih”, podelite pesmu na dva trostiha da vidite da li pivot logički i gramatički funkcione u oba stiha:

pitajući se godinama
šta bi moglo biti
odredjenje mog života


odredjenje mog života
neka čaplja pilji u mene
ja uzvraćam pogled

6.Razmišljajte o formi vaše pesme. U Japanu tanka se piše u ukupno 31 slogova, redom: 5,7,5,7,7 ali u nejapanskim jezicima broj slogova ne mora nužno biti fiksan, zato mnogi govore o formuli stihova: kraći, duži, kraći, duži, duži -medjutim ni to ne mora biti tačno a onda govorimo o tanki slobodne forme.

7.Razmislite da li su vam početna slova i interpukcija potrebni. Pesmu ne sastavljaju rečenice već stihovi zato mnogi praktikuju pisanje bez početnih slova i bez završne interpunkcije što čini pesmu otvorenom u oba smera. Unutrašnje interpunkcije mogu da onemoguće funkciju pivota. U mojoj gornjoj pesmi dve tačke mogu biti stavljenje jer ne narušavaju funkciju srednjeg stiha:


pitajući se godinama
šta bi moglo biti
odredjenje mog života:
neka čaplja pilji u mene
ja uzvraćam pogled

Ipak, umesto interpunkcije mogu se koristiti i druga sredstva, kao na primer “izupčenje” koje stvara “urezom” zadnja dva stiha:

pitajući se godinama
šta bi moglo biti
odredjenje mog života:
neka čaplja pilji u mene
ja uzvraćam pogled

Stihovi mogu biti postavljeni i stepeničasto.

8. Tanka obično nema naslov ali može nositi oznaku teme, posvetu, ili oznaku vremena i mesta nastanka.

Sa engleskog preveo: Dimitar Anakiev ©2012



Ni komentarjev:

Objavite komentar